Uczelnia Badawcza ID Unia Europejska HR Excellence in Research

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę/aktu mianowania, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu, począwszy od pierwszego dnia zatrudnienia.

Dane przekazywane do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych, muszą być poprawne i aktualne. Jeśli nie są poprawne (zauważono błąd) lub się zmienią, pracownik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić Centrum Spraw Personalnych CM.

Pracownik ma prawo zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego niepracującego współmałżonka i dzieci do 18 roku życia (bądź uczące się dzieci do 26 roku życia), jeśli nie posiadają własnego tytułu do takiego ubezpieczenia – druk do pobrania poniżej.

Pracownik ma obowiązek wyrejestrować członka rodziny, gdy:

  • członek rodziny zostaje zgłoszony do tego ubezpieczenia z innego tytułu np. podjął pracę, 
  • dziecko, które skończyło 18 lat, kończy naukę w szkole i nie ma orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innego traktowanego na równi,
  • dziecko, które kontynuuje naukę na uczelni i nie ma wskazanego wyżej orzeczenia, skończyło 26 lat. 

Pracownik winien niezwłocznie od dnia zaistnienia tego faktu poinformować Centrum Spraw Personalnych CM – druk do pobrania poniżej.

Brak poinformowania Centrum Spraw Personalnych CM o uzyskaniu przez członka rodziny własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego może skutkować brakiem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej.